Aziatisch favoriet; Gado Gado

Eat with us

Recentelijk besloot ik weer wat gezonder te gaan eten, het excuus ‘maar ik sport heel veel’ werd tegen iets teveel borrelplankjes, broodjes hamburger en enorme borden pasta aan gegooid. Ik zal de laatste zijn die het roer helemaal om gooit, want de Spaghetteria én burger-woensdagen zijn twee van mijn beste vrienden en die laat je niet in de steek. Neemt niet weg dat het op de doordeweekse dagen wel iets netter mag.

Om mezelf een beetje te neppen, kocht ik een Spirelli om zo van allerhande dingen ‘pasta’ te kunnen maken. Ik trapte er niet helemaal in, maar dat sliertjes maken beviel me wel. Dus eet ik heel veel sliertjes de laatste tijd en dat is een en al vrolijkheid op mijn bord en in mijn – ook nieuw in mijn leven – geprepte lunchbakjes.

Omdat de courgettini inmiddels wel uitgevonden is – zie bijvoorbeeld deze mega lekkere variant – besloot ik me uit te leven op een van mijn Aziatische favorieten; Gado Gado. Lekker fris doordat je de komkommer in sliertjes snijd en een extra bite door de wortel die je niet hoeft te stomen als je er sliertjes van maakt.

IMG_1646

Ingrediënten voor 3/4 porties (alhoewel het voor mij vaak 2 porties zijn);
1 komkommer
1 courgette
½ bloemkool
½ stronk broccoli
Een paar zoete wortelen
1 pakje tofu
1 bakje satésaus (er zijn nu ook veel vegan varianten en hier een fijn recept als je het zelf wilt maken)
Kokosolie
Zout

Optioneel; gebakken uitjes als garnering.

Zo maak je het:

Snijd de tofu in dunne reepjes en bak deze krokant in de pan met een flinke lepel kokosolie en een beetje zout. Tofu wordt het lekkerst als je echt even de tijd neemt om het krokant te bakken. Stoom de bloemkool en de broccoli beetgaar. Mocht je geen stoompan of mandje hebben, geen probleem, een vergiet op de pan hangen boven een laagje kokend water werkt prima. Wel even de deksel van de pan op het vergiet zetten, anders duurt het erg lang.

Spirelli – ik maak er voor het gemak even een werkwoord van – de komkommer, de courgette en de wortelen en verdeel deze over de borden/bakjes. Leg de gebakken tofu er – nadat ze deze even hebt lagen afkoelen op een bord met een keukenpapiertje – er op. Dan de satésaus, persoonlijk mag dat altijd een flinke schep zijn. Verdeel de gestoomde groente hier overheen en maak eventueel af met wat knapperige gebakken uitjes. Enjoy!

Meeneem tip: als je een maaltje prepped wat je pas de volgende dag eet, is het goed om de satésaus nog niet op de groente en tofu te leggen, maar aan de zijkant te bewaren. Zo blijft de rest knapperig.

IMG_1651

Next op mijn slierten-bucketlist: Griekse Yoghurt, Granola en – daar zijn ze dan – appelsliertjes!  

Leave a Reply

