9 Redenen waarom je meer moet Squatten

Move with us
Laura in haar element, squatting to the sea 🙂

De alom bekende SQUAT. Geen fitnessguru, fitspirator, gym, ‘Les Mills’-, circuit- of bootcamp leraar die het squatten niet aanbiedt als een van de hoofdingrediënten van een effectieve training. De squat is binnen de Powerlifting als tak van sport ook 1 van de 3 bewegingen waarmee gestreden wordt voor het hoogste gewicht tijdens wedstrijden. Vergeet ook niet dat de squat van oorsprong een van de belangrijkste houdingen is voor ons mensen aangezien het, voor er zoiets als een stoel bestond, onze go-to rusthouding was. Let maar eens op, de eerst volgende keer dat je op bezoek bent in een (veelal) niet-westers land, hoeveel mensen met gemak in een diepe squat houding op de bus staan te wachten, aan een kopje thee nippen of de handwas doen…

Het is niet gek dat de squat zo’n belangrijke rol speelt in de sport en fitness wereld en daarom hebben wij hier 9 redenen voor je op een rij gezet
1. ‘Het schoot erin!’ Om iets zwaars van de grond te tillen zonder een hernia of andere rugklacht op te lopen
2. ‘Healthy Cheeks ;’) Mooie ronde billen als de maan waar menig man of vrouw als een blij kind op wil liggen. Ronde billen zijn helemaal in en van nature een teken van vruchtbaarheid, lees; vrouwelijkheid en aantrekkelijkheid
3. “Twerk Twerk Twerk”…of was ’t nou Work..? Om effectief te kunnen twerken! Twerken met weinig vlees aan je lijf heeft helaas gewoon niet hetzelfde effect.
4. ‘#Fatburner’ Met squatten target je de grootste spiergroepen van je lichaam en maak je stoffen vrij, die over het algemeen spieren in je hele lijf aanspreken! Krachtige spieren (beter ontwikkelde spieren) verbranden meer energie in je lichaam, wat als fijn resultaat heeft dat je broekriem ook steeds strakker kan. De beste manier om vet te verliezen is door meer spiermassa aan te maken.

 
Overhead Squat
Senna tijdens haar Overhead Squat practice

5. ‘Ja hoor, doe mij maar nog een beetje..’ Een krachtig (gespierd) lichaam heeft ook voer nodig. Dus als je van eten houdt, dan moet je vooral ook lekker veel squatten.
6. ‘Om op te staan…’ Uit je bed, van het toilet.. Billen zijn eigenlijk niet bedoeld om op te zitten.
7. ‘Cheap en efficiënt’ Squatten kun je overal en met van alles doen, geen gym nodig of dure apparatuur. Je kan ‘airsquatten’ wat squatten zonder extra gewicht is of squatten met een bierkratje, met een peuter, tijdens het verhuizen of de grote schoonmaak in huis…

 

Evelien Mid-Squat Action, anywhere, anytime!
Evelien in mid-squat action, anywhere anytime!

8. ‘Sterke bips brengt balans’ Squatten stimuleert een verbeterde mobiliteit in de gewrichten en flexibiliteit. Je benen worden niet alleen sterker om jou te dragen maar je balans verbetert ook waardoor het lopen en staan ook beter wordt en je de kans op blessures bij bijvoorbeeld vallen verkleint. Met name bij het ouder worden en het voorkomen van de welbekende heupfracturen door vallen en dergelijke, is dit heel erg fijn.
9. ‘Happy lijf, Happy leven’ Squatten is een fikse stimulans voor je bloedsomloop. Dit betekend, meer zuurstof door je lichaam, betere aanvoer en afvoer van stoffen van en naar je cellen en dus een goeie aanvulling op het verbeteren van je algehele gezondheid.

Lady Vic, owning her hard work op vakantie _)
Lady Vic, owning her hard work op vakantie 😉

Er bestaan nog altijd best wat misvattingen over de correcte uitvoering van de squat. Wij van CWB zijn in geen enkel geval experts, wij hebben geen opleidingen hiervoor gedaan. We zijn echter wel enthousiaste lifters en verdiepen ons, ook op recreatief niveau, graag in onze sport. Daarom willen we je graag meegeven dat het ‘niet onder een hoek van 90 graden squatten’ en ‘de knieën nooit voorbij de tenen laten komen’, achterhaalde gedachten zijn. (Tenzij met een specifiek doel in bepaalde yoga houdingen bijvoorbeeld.)

Onze lichamen zijn ontworpen om ongelooflijk veel te kunnen, kijk maar naar baby’s! Ook voor baby’s is de squat een rusthouding en DE manier om efficiënt op te staan. Het enige verschil tussen een volwassene en een baby, is simpelweg dat we verleerd zijn ons lichaam zo te gebruiken waardoor we deels onze mobiliteit hebben verloren. En blijven verliezen als je er niets aan doet! Dus ga in je training voortaan voor “full range of motion”; dat je voor de grootst mogelijke bewegingsbaan gaat die voor het lichaam mogelijk is om je spieren ‘adequaat’ te prikkelen en zich zo beter te ontwikkelen. Voeg mobiliteitstraining toe aan je (liefst dagelijkse) routine en wendt je tot een trainer die echt goed op de hoogte is om jou te begeleiden in de correcte (!) uitvoering van je squats.

Nog niet helemaal overtuigd? Hier heb je een leuke; Als het ongezond zou zijn om de knieën voorbij de tenen te laten komen, hoe zou je dan trap kunnen lopen…?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s